Carl Emil Englund Carl-Emil
Englund utställning
av Tor Englund
Författaren Carl Emil Englund avled plötsligt och helt
oväntat strax före julen 1964. Hans hjärta orkade inte längre. Vid ett
styrelsemöte på Sveriges Författarförening tog han sig plötsligt åt hjärtat och
bad att få vila en stund. Strax efteråt fördes han till sjukhus där han efter
några dagar avled.
I Aftonbladet skrev den legendariska reportern Allan
Fagerström:
Det händer i
dag och troligtvis aldrig mer att Sveriges samtliga författare känner en djup
och personlig sorg inför en kollegas frånfälle. Carl Emil Englund var nämligen
alla diktares vän.
Och i Stockholms-Tidningen skrev författaren Stig Carlson:
Det är en stor
och smärtsam förlust att Carl Emil Englund är borta. Genom sin poetiska
lågmäldhet var han ett samvete som vakade. Vetskapen känns smärtsam att ett
författarskap av ovanlig konsekvens och klarsyn, mänsklig solidaritet och
obrottslig hederlighet är avslutat. Den blidaste och snällaste jag känt av alla
blev den oförsonligaste när det gällde att ta ställning i de fundamentala
konflikterna.
Och i tidningen VI kunde man läsa en artikel av Nils Thedin:
När man kom
Carl Emil Englund in på livet växte han till en imponerande gestalt. Han var
stor som diktare - störst var han som människa.
Dessa citat belyser några fundamentala sidor hos författaren
Carl Emil Englund: poeten, poeternas vän och människan.
Vem var då Carl Emil Englund?
Han föddes, som han själv uttryckt det, när seklet gick i
kolt: år 1903. Han kom från de stora och djupa skogarna i Norrlands inland där
det var långt mellan människorna men nära till fattigdomen. Detta kom för alltid att prägla hans syn på livet.
I denna fattiga trakt, Alfta finnskog, måste människorna hjälpa varandra för
att över huvud taget kunna överleva. Men i finnskogen fanns också sagorna och
vildmarkens skönhet och läkande kraft. Dessa enheter: solidariteten och
vildmarken kom att ingå i en märklig syntes hos Carl Emil Englund.
Stig Carlson har karakteriserat Englunds författarskap på
följande sätt:
Ska man
beskriva Englunds poesi kommer man att tänka på ord som: skymning, månsken,
granskogssus och mossiga stenar. Han var naturens avlyssnare. Men detta täcker
bara en del av den komplicerade mångfalden i hans författarskap. Där finner man
också en plågad nutidspoet som gång på gång emfatiskt varnar för all mänsklig
dårskap i form av vätebomber, bakterieplan, naturskövling och krigshets. Och
allt med ett bildspråk som är alltigenom hans eget.
Med utgångspunkt från den läkande naturen varnar han för att
allt kan blåsas bort
en dag alltmedan:
fridens vita
evangelium
strövar ensam
kring med månen.
Carl Emil Englund tillhörde 30-talisterna och som sådan tog
han tidigt avstånd från allt idylldiktande.
Carl Emil Englund växte upp i en liten grå stuga som hette
Spelet , beläget vid sjön Fläten på Alfta södra finnskog. Där bodde han med sin
mor, Maria Asp, och sin mormor Gustava.
Mormodern var en stor sagoberätterska och det kom att prägla Carl Emils senare
diktning. Sin far hade Carl Emil på Gotland - en far som han bara fick träffa
en enda gång i sitt liv.
När Carl Emil var fem år gifte sig hans mor med Anders Blom,
Vallvaktar-Anders och nu flyttade han till tvärs över sjön till det lilla
torpstället Flätsbo. Han började snart skolan som då var belägen i Mållongstuga
men skolgången blev inte långvarig. Sedan han klarat av plus och minus,
Hälsinglands socknar (ända fram till Gnarp) och lidit sig igenom katekesens
alla "Vad är det" ansågs han så full av kunskap att han vid 11 års
ålder fick börja tjäna sitt eget levebröd. Mellan 11 och 16 års ålder kunde han
sätta upp många yrken på sin meritlista: dräng, skogsarbetare, dikesgrävare,
flottare, kolare, konsumbiträde och inte minst gårdfarihandlare. I en av sina
böcker skriver han:
Jag sålde
ylletröjor och kalsonger för kroppen, spelkort och psalmböcker för själen samt
hårvatten till torrt hår och torra halsar.
I skogskojorna kom Englund i kontakt med nya idéer:
socialism, kooperation, Marx och Krapotkin. Han anslöt sig omedelbart till den
senares solidaritetsmoral. Han såg tydligt hur orättvis världen var. Det var en
orättvisa som kändes ända in på huden:
Fattigdomen
gick bredbent som en Alftabonde genom våra skogar.
Nere i bygden
satt herrarna på sina kontor
och såg den
fattiges ödmjukhet
myntas om till
jordiska utdelningar åt aktieägarna.
Englund blev radikal.
När Englund vid 16 års ålder började inom kooperationen i
Dalfors vid Amungens norra del fann han att han, trots tre års folkskola (där
mesta tiden gick åt att elda i skolans kamin, hugga ved åt lärarinnan och läsa
i katekesen), hade en del kunskapsluckor. Han sökte därför till Jakobsbergs
folkhögskola. Nu kom han i kontakt med anarkisterna kring tidningen Brand i
Stockholm: C. J. Björklund, Emil Manus och andra radikala personer. Englund
började regelbundet medverka i tidningen Brand med dikter och recensioner av
nyutkommen litteratur. Hans första opus var sedan länge glömt: vid nio års
ålder hade han författat en sagobok, som tyvärr åts upp av en
litteraturintresserad bock när den unge skribenten var tvungen att jaga
getterna ut ur kornåkern.
Carl Emil Englund hamnade under sina stockholmsår aldrig i
något bohemeri som många av hans generationskamrater. Trots sin drömmande och
poetiska själ var han ovanligt lämpad att möta livets allvar. Han blev tidigt
föreståndare i en konsumbutik. Eftersom han hade en praktisk begåvning att
organisera tillvaron inte bara för sig själv utan även för andra kom hans hem
att bli en tummelplats för allehanda konstnärer: författare, målare,
journalister och olika slag av
filosofer och udda existenser. "Vi kom, vi åt, vi stannade"
konstaterar en författarkollega sakligt i en av hemmets gästböcker. I detta hem
fanns hela gruppen kring de fem unga: Erik Asklund, Josef Kjellgren, Harry
Martinson, Artur Lundkvist och Gustav Sandgren. Där fanns Nils Ferlin, Helmer
Grundström, Emil Hagström, Ivar Lo, Gunnar Turesson, Willy Walfridsson. Där
övernattade Victor Arendorff, Carl Elof Svenning, Johannes Gillby och Harald
Hammer. Dit kom målare som X:et, Boethius, Hempel och Kargel. Det var inte
många nätter som hemmet var utan gäster. I Evas och Carl Emils hem i Tangen
stod alltid några extrasängar bäddade, några extra grötfat på bordet och extra
nubbglas i rummet. Och så alla dessa
diskussioner där inte minst författarna frapperades över den ordkonstnär som
Carl Emil redan då var.
Stig Carlson skriver vidare om Englund:
Under 30-talet
visade Harry Martinson, Artur Lundkvist och Nils Ferlin på olika lyriska utvecklingslinjer. Carl Emil Englund var
befryndad på ett märkligt sätt med alla
tre. Befryndad - men inte påverkad av. I likhet med Martinson var han
naturmystiker. I lekhet med Lundkvist var han radikal. Likheten med Ferlin syns
i enkelheten, folkvisans enkla anslag.
Den dag skall
en gång komma
då inga
blommor blommar mer
då inget öra
hör en sång
och inget öga
ser.
Då allting är
blodlöst stilla
är natt som ej
natten vet,
ett mörker som
ingen känner,
en tidlös
oändlighet.
Då allting för
evigt är borta
- all början
är alltings slut -
då liv och död
är glömda ord
som tystnaden
plånat ut.
Radikalismen hos Englund märks tydligt i en sådan berättelse
som Trasig saga ur boken Dröm och hägring.
I en ironisk berättarstil talas där om mänsklighetens räddare: tjuven, mördaren
och mordbrännaren. Dessa personer som blåser liv i all handel och ger många
personer - som poliser och advokater - deras existensberättigande. Englund
angriper häftigt det samhälle han växt upp i: det samhälle som bränner
veteöverskottet inför ögonen på de svältande i u-länderna: det samhälle som
välsignar kulsprutan men fängslar pacifisten.
I motsats till de "Fem unga", som det var meningen
att Englund skulle tillhöra, såg han
dock inte någon lösning i maskinsamhället. Han hade sett för mycket av vad
maskinerna kunde åstadkomma:
Visa i moll (Ur Dimma 1933)
Även jag skulle
kanske sjunga om pistonger
spelande
remskivor och fabriksvisslans vassa skri.
Skulle sjunga,
men - jag kan det icke
Jag såg en
gammal man få armen söndertuggad
av några
mumlande kuggar och en skrattande
sågklinga har
slickat handen på min bäste vän -
Jag skulle
kanske lägga en blå vind av glädje
över
maskinernas aftonbjudningar;
bjudningar som
slutar med svepning, mull och barnens tårar
Även jag ville
glädjas, men - jag kan det icke
Glädjas när
maskinerna gnolar sina frätande visor
- visor visor -
Visor om
svepning, mull och barnens tårar -
Englund debuterade "på riktigt" 1931 med en
egendomlig bok: Trasiga sagor - en bok som bars av ett socialt patos och med en
satir frätande som saltsyra. Där klär Englund av människorna och visar
samhället naket. Och han kritiserar civilisationsutvecklingen: Djävulen kryper
i blåögd olja.
Efter andra världskriget mörknade Englunds blick än mer. Var
det något han misstrodde så var det att krig skapar hjältar. Oupphörligt varnar
han för kommande krigskatastrofer. Och han målar en bild av hur det kan se ut
när den sista vätebomben är fälld:
Efter sista
vätebomben (Ur Det
mörknar under träden 1951)
Allt är stilla
evigheten
lyssnar in i rymden,
ingen sommar
väntar brev med posten.
Lugnt är
lugnet, tyst är tystnaden,
den olärde gör
inga felsteg
de lärde
stannat till i sina egna spår.
Ingen lånar
längre ord till tröst,
lykta eller
tro -
Tystnaden står
i gatukorsningen och värmer händerna
med tomhet.
Regnet
snubblar över öde städer,
sagan slocknat
i den sista elden.
Stillhet
stillhet -
ångesten och
oron reste bort med människan.
Fridens vita
evangelium
strövar ensam
kring med månen -
Under 1950-talet sliter hans oro ordentligt i diktens väv.
Atombomberna gör perspektivet svart:
Det brinner
nu svettas
skogarna, nu blundar bergen -
droppar av
blod släcker lamporna i salongen.
och
detta år har
en månad för mycket
sedan kommer
en stor gråvit mun
och blåser
bort alltsammans -
Rudolf Berner har en gång skrivit:
Men Carl Emil Englund hade även en mjukare sida. Det poesins
trollspö han svänger är skuret i en mörk skog fylld av folkvisa, vardagsslit,
naturmystik och de eviga frågorna om
livet, döden och tillvarons mening. Bara genom att räkna upp titlarna på
de böcker han skrivit får man en englundsk vers: Trasiga sagor - Dimma - Alla
går vi mot tystnaden - Skymning blåser över moln och vatten - Minnet sliter i
spindelväv - Ödslighet - Det mörknar under träden - Eko av sommaren - Vid
nattens tröskel - Räkna inte sekunderna.
Av detta skulle man kunna tro att Englund var en vilsekommen
drömmare. Inget kan vara mer felaktigt. Han skapade Boklotteriet - ett
miljonföretag. Han agerade inom Författarföreningens styrelse, han uppfann den
så kallade katastroffonden, han satt med i den Edenmanska bokutredningen och
skapade där den sk författarersättningen. Han ägde en konstruktiv klarsyn som
var brännande, intensiv.
Under 1940-talet rasade i kultursverige en debatt om
författarnas villkor. Många författare gick under - inte bara i Klara och inte
bara av fattigdom och hunger. De kunde också gå under av brist på förståelse
och uppmuntran. Och det fanns få stipendiemöjligheter för unga och oetablerade
författare.
Englund hade grubblat mycket på detta. Av egen erfarenhet
visste han hur svårt det kan vara. Han visste att den författare som har ett
yrke inte har tid eller ork att dessutom - på sin fritid - skapa konst av hög
kvalitet. Och hur ska man få folk att läsa böcker.
Så mognade hos Carl Emil Englund en idé, som måste fungera.
Om man anordnade ett lotteri, där man vann goda böcker slog man ju två flugor i
en smäll. De pengar som kom in delar man ut åt författare och åt vinnarna delar
man ut god litteratur. Om de får böcker, så läser de också!
Nu gällde det att skaffa garantier för att lotteriet skulle
gå ihop. Med outtröttlig envishet sökte han övertyga andra om planens
genomförbarhet. Han pläderade för saken, kalkylerade, undersökte möjligheter
att komma över böcker, rände hos myndigheter. Och överallt hörde han samma sak:
Det går inte. Du är en idealist. I verkligheten fungerar det inte.
Han räknade på nytt, sprang, övertalade, debatterade och
till slut fick han fria händer. Det blev en hejdundrande succé. Under de tio
första mödosamma åren delade han ut långt över 1 miljon kronor i
författarstipendier samtidigt som han över landet spred ut nästan 3 miljoner
böcker. Han delade ut ca 100.000 kronor för inköp av högklassisk konst till
landets olika samlingslokaler. Till staten betalade han för denna kulturgärning
ungefär en halv miljon kronor i skatt- och stämpelavgifter. Eftersom statens
egna stipendier till författare vid denna tid var lägre än så kan man säga att
Boklotteriet även subventionerade statens egna stipendier. Hade Englund använt
sin ekonomiska begåvning i eget syfte skulle han blivit mångmiljonär. Ett
sådant synsätt var honom emellertid helt främmande.
I Boklotteriets vinstlista fanns under Englunds tid fullt av
bokliga rariteter. Speciellt mycket fanns av finländsk modernism: Södergran,
Diktonius, Enckell, Parland etc. Englund hade vid flera tillfällen besökt
Finland och gått igenom de finländska förlagens bokförråd. Han hade då i
förlagens källarvalv hittat mängder av böcker som förlagen inte själva visste
att de hade. På så sätt "återupptäcktes" många exemplar av exempelvis
Diktonius böcker.
Vid ett tillfälle valde en kvinna ut en bokvinst i
Boklotteriet, kom hem och blev förargad över innehållet: några tunna böcker med
"text lite här och lite där". Böckerna åkte raskt upp på vinden.
Strax efteråt läste damen i tidningen en notis om en bokauktion där Martinsons
debutbok Spökskepp sålts för ett förunderligt högt pris. Kände hon inte igen
det där? Med spök och visst var det något om skepp också. Raskt upp på vinden. Hittade
böckerna som dock hade rönt en något större uppskattning av några
litteraturhistoriskt intresserade råttor. Ner med paketet: där låg Martinsons
debutbok Spökskepp tillsammans med Fem unga och Svart stad av Artur Lundkvist. Vunnet för 1 krona och femtio
öre.
Några tusenlappar la Englund undan för att ha till hjälp åt
författare i akut nöd: vräkningar, pantsatta skrivmaskiner etc. Trubaduren Tor
Bergner berättade en gång hur han fick sin första kostym. Innan en visturné i
Norrland hade broder Tor gått ner till Boklotteriet för att få en kopp kaffe
och en pratstund med Carl Emil. Men, sa denne, inte kan du väl åka iväg så där
heller. Hur ser du ut egentligen? Ska du föra litteraturens talan måste du se
ut därefter. Se här, ta de här hundralapparna, gå ner på stan och köp en
kostym. Sen kommer du upp igen så får vi se hur du tar dig ut.
Liknande episoder kunde nästan alla författare från 30- och
40-talet berätta om. Englund fungerade som en klockarfar för dem alla. Genom
hans försorg kom också många dittills glömda författare att återupprättas: Ivar
Conradson, Ode Balten etc.
Englund hjälpte på så sätt alla författare utom en: sig
själv. Dum för egen räkning, klok för andras. De böcker han själv skrev tillkom
i allmänhet mellan kl 4 och 6 på morgonen, sedan tog dagen vid med alla
praktiska besvär. Långa dagar och kort semester.
Englunds poetiska landskap är drömmens. Om vintern skriver
han:
Ringar av ett
år (Ur Eko av
sommaren 1955)
I en rosenskog
av rimfrost andas hösten
kölden rullar
ihop sig på grenarna,
sänder hemliga
budbärare ut över ängarna
till myren,
till insjöns vatten,
till säv, som
knastrar likt ris i eld.
................
I en krans av
frusna löv letar
månen
diamanter.
Som kontrast mot denna vinterbild står sommaren med sin
regnbåge:
Regnets
gudinna sänker sitt spö
ett parasoll
av färger lutar sig mot jorden
Molnen molnen
- utkavlade över himlen -
släpar sin
släde långt ner i brunnen,
flyr med mjuka
steg
genom
sommartysta kvällen.
De sju
melodiernas överstepräst
sitter vid
grottan och bevakar ingången -
Kanske är det författaren själv vi ser här: De sju
melodiernas överstepräst. Han sitter och blåser sina melodier över det mjuka
sommarlandskapet.
Englund var en motsättningarnas man. Man skulle kunna kalla
honom för en drömmande realist men lika gärna för en kristen ateist eller en
kämpande pacifist, brinnande i anden för världens framtid men rätt likgiltig
för sin egen. Dessa motsatser finns också i hans poesi. Subtila naturstämningar
omväxlar med isande ödslighet. Englund var unik på många sätt: han hade
egentligen inga poetiska förebilder och han fick inga efterföljare. Kanske
kände han sig ensam och oförstådd som diktare. Han skriver "min penna är
lånad av en asfaltkokare" och i dikten Slocknad poet heter det:
Kvällen var
sen,
hösten lyste
med svarta lågor.
Omgiven av
ekon stod han vid fönstret,
som i sömn
gick han ut med ett rep om pannan
att fånga
månen.
Tomhänt kom
han tillbaka,
det overkliga
repet höll han fortfarande i hand.
Sist vi såg
honom satt han ensam
vid en mörknad
källa,
kråkorna
berättade för varandra
att han tafatt
talade med vinden
och plockade
stjärnor med sina såriga fingrar -
I Den glömde poeten (Ur Eko av sommaren 1955) återkommer han till samma tema:
Ingen kände
honom
hans ord var
få -
tuschstreck i
isig rymd
där död och
mörker stämmer möte
Men en mjuk
sommardag
när svalans
vinge snuddar in bland molnen
skall
tystnaden sudda ut sig själv
och strö
blommor över kyrkogården -
Men praktiskt taget allt Carl Emil Englund skapade i sin
diktning hade dock sina rötter i den Hälsingska myllan. De stora skildringarna
Spillror ur gårdagen och Minnet sliter i spindelväv handlar båda om Alfta
finnskog. Dessa prosaböcker är egentligen också lyrik - en lyrisk prosa och
skulle kunna karakteriseras som Den stora sången om Norrland. Och det är
märkligt hur nästan all hans diktning handlar om de djupa skogarna i Alfta med
all dess naturmystik
Aftonvinden
rör med ömhet
i det svala
våta gräset,
flyr som
fågeln in bland bergen,
växlar
drömmens mynt med månen.